Blogs

Zorgprofessionals, maak tijd voor je vakliteratuur

4262

Zeg nou zelf, in de waan van de dag schuif je die stapel leeswerk op je bureau of in je computer steeds opzij. Er zijn urgentere dingen te doen. Tot lezen uiteindelijk helemaal verdwijnt van je takenlijst. Wij maken te weinig tijd vrij voor het bijhouden van relevante vakliteratuur. Uiteindelijk doen we daarmee ouders en kinderen tekort.

Zo ondervond ik zelf onlangs nog dat ik onterecht een advies van een oud-collega in de wind had geslagen. Zij pleitte er jaren geleden voor dat gedragswetenschappers één dag per week – en dat is veel – moeten besteden aan het bijhouden van vakliteratuur. Het advies sprak mij aan, maar ik integreerde het niet in mijn werk. Ik had het daar te druk voor...

Inlezen

Al lezende schieten er casussen door mijn hoofd. Had ik bij die ene jongen expliciet gevraagd naar traumatische ervaringen?

Kortgeleden ben ik begonnen bij het Nederlands Jeugdinstituut, na acht jaar werken als gedragswetenschapper in de jeugdzorg. Tijd inruimen voor inlezen leek mij een goede start voor mijn nieuwe werk. Ik bestelde boeken en ik beschik nu, net als tijdens mijn studie, weer over een inlogcode voor de online universiteitsbibliotheek. Wat heb ik toch een interessant vak!

Maar het knaagt ook. Al lezende schieten er namelijk verschillende casussen door mijn hoofd. Had ik bij die ene jongen met dysthymie expliciet gevraagd naar traumatische ervaringen? En in de gevallen van ouders die kampten met een verslaving was er inderdaad altijd sprake van een vorm van verwaarlozing – had ik me daar toen verder in moeten verdiepen? Met terugwerkende kracht wenste ik dat ik het advies van mijn oud-collega ter harte had genomen. Kennis is immers de basis van ons werk.

Schat aan kennis

Er is een schat aan kennis binnen zorginstellingen. Alleen is die kennis niet automatisch aanwezig bij – of makkelijk genoeg op te roepen voor – elke afzonderlijke zorgprofessional, ten behoeve van elke afzonderlijke cliënt.

Daarom een oproep aan zorgprofessionals: blijf ondanks de werkdruk investeren in je vakkennis. Lees de richtlijnen! En een oproep aan de wetenschap: breng kennis over 'wat werkt' op een toepasbare en bondige manier voor het voetlicht. Dit opdat ouders een professional tegenover zich krijgen die een goed onderbouwde aanpak van hun specifieke problemen kan voorstellen. Een professional die daarbij ook verschillende opties kan aangeven, inclusief voor- en nadelen. Ouders en kinderen hebben namelijk recht op die kennis.

Over de auteur

Josine Holdorp

Vanuit het programma Veilig Opgroeien van het Nederlands Jeugdinstituut houd ik mij bezig met thema’s en projecten die gericht zijn op de kwaliteitsverbetering van de aanpak van kindermishandeling, de doorontwikkeling van Veilig Thuis en haar aansluiting op sociale wijkteams, vernieuwing in de jeugdzorg en jeugdbescherming en professionalisering.

Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Lector residentiele jeugdzorg

Beste Josine, je oproep is mij een pak van mijn hart.
Alleen gaat dat in de huidige transitiestorm niet lukken en bovendien gaat de dagelijkse praktijk voor de gedragsdeskundige altijd voor: '-piep-alarm-Jeffrey heeft een stoel door de ruit gegooid-mag Jeffrey een dag op kamer? en: oh ja, Amanda is net weggelopen maar is weer terug wat doen we met haar?' (zie: van der Helm & Schaftenaar MvGZ november 2014).
Mijn voorstel is dat het NJI jou een dag in de week geeft om een samenvatting te maken van de (inter)nationale literatuur voor alle zorgprofessionals. Dat wordt geheid een groot succes.
Daar wil ik je bij helpen omdat ik dat toch al doe en misschien willen andere mensen ook meehelpen.
Mvgr
Peer van der Helm
Lector residentiele jeugdzorg Hogeschool Leiden.

Adviseur

Beste Peer, bedankt voor je leuke reactie. De complexe dagelijkse praktijk zoals je die beschrijft gaat inderdaad altijd voor en vraagt ook vaak om direct handelen. Hoe zorgen we er nu voor dat dit handelen vaker 'bewust bekwaam' en uitlegbaar is? Ik praat graag verder over je idee van een wekelijkse samenvatting van vakliteratuur. Een soort Wikipedia van de zorg voor de jeugd wellicht!? Wie praat er nog meer mee?

Dag collega Josine en ex-collega Peer,

Het lijkt me zonde om een nieuwe Wiki aan te maken met samenvattingen van de internationale vakliteratuur. Ik ben zelf namelijk geaboneerd op 2 buitenlandse nieuwsbrieven die dit al doen:

1. De Engelse organisatie NSPCC heeft een wekelijkse nieuwsbrief met korte samenvattingen van vele recent verschenen artikelen over kinderbescherming, de aanpak van kindermishandeling en gerelateerde onderwerpen. Op deze website kun je je voor deze nieuwsbrief opgeven:
http://www.nspcc.org.uk/what-you-can-do/get-advice-and-support/sign-up-to-new-in-the-library/

2. Via de Amerikaanse Children's Bureau Express kun je daarnaast maandelijks vergelijkbare nieuwsbriveven ontvangen over diverse jeugdzorg gerelateerde onderwerpen. Op deze website kun je je voor die nieuwsbrieven aan melden:
https://cbexpress.acf.hhs.gov/index.cfm event=website.showSubscribe

Lector residentiele jeugdzorg

Beste Tijne, dank voor je opmerking; beide uitstekende infosites (eentje kende ik nog niet), maar het zijn sites met merendeel secundaire vakliteratuur. Wetenschappelijke artikelen met grote impact op de beroepspraktijk zoals meta-analyses, maar ook reviews en nieuw onderzoek zijn minder vertegenwoordigd.
Mvgr
Peer

Dag Peer

Op de websites kun je inderdaad weinig wetenschappelijke literatuur vinden. In de nieuwsbrieven gelukkig echter wel!

Groetjes,
Tijne

Adviseur

Bedankt voor de tips, Tijne. Ik heb mij op de nieuwsbrieven geabonneerd.
Ik ben benieuwd naar meer voorbeelden, met name van professionals in de dagelijkse praktijk: hoe houd jij je vakliteratuur bij?

Adviseur

Maak kennis makkelijk toegankelijk! Ik heb er weken tegenaan gehikt om hier te reageren. Vanwege wat.. nou ja , laat ik t 'digitale drempels' noemen. Loop ik achter? Ja, op sommige mensen wel, natuurlijk, altijd. Maar ik lees nu korte samenvattingen en soms langere artikelen vanuit diverse onderzoeksgebieden. Van oudsher jeugdhulpverlener, dus interesse in orthopedagogiek, maar ook in opleidingskunde, HRD, ontwikkelingspsychologie, forensische ortho, mediagebruik, onderwijs... De lijst is onuitputtelijk en ik ben beter op de hoogte dan ooit. Vroeger las ik Sozio. Later O&O. Nu lees ik dat wat mijn vakgebied raakt. Dankzij twitter. Volg hoogleraren, experts, vakgenoten, journalisten. Zij stellen het ideale vakblad op maat voor me samen. Altijd bij me. En menig interessante lezing, workshop gevolgd. Online of ter plekke. Peer ik zou het een enorme aanwinst vinden als je oo twitter je kennis deelt. Ik zorg dat twitterend Spirit en jeugdhulpverlenend nederland je weet te vinden. Als dat voor jou een drempel opwerpt (zoals een pagina als dit dat voor mij doet) dan help ik je graag op weg! (je bent niet alleen... Marienne Verhoef, Herman Kaal, Stijn Verbruggen, Jelle Jolles en vele anderen zijn er al.. Josine ook ) Ik ben trainer en opleider bij Spirit. I
k hoor het graag!

Organisatie: Zelfstandige; Advies Verandering Projectleiding in het sociaal domein
Functie: Adviseur
Sector / werkveld: Onderzoek en advies
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Functie: Redactie
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Functie: Adviseur
Organisatie: SBPN
Functie: Secretaris/belangenbehartiger
Organisatie: Hogeschool Leiden
Functie: Lector residentiele jeugdzorg
Organisatie: Spirit
Functie: Adviseur
HomeThema'sWerkgroepenDeelnemersOver dit platformUpdatesPrikbordBlogs3 vragen overKalenderPraktijkvoorbeeldenVraag & Antwoord