Blogs

Reflecteren als een scheidsrechter

Professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming, het onderwijs en de kinderopvang kunnen veel leren van scheidsrechters in het betaald voetbal. De belangrijkste les? Neem de tijd om met elkaar te reflecteren en te leren! Ik ben onder de indruk van hoe scheidsrechters dat doen.

Van voetbal heb ik niet veel verstand, maar onlangs leerde ik een paar leuke dingen van Dick van Egmond. Hij is scheidsrechterbaas bij de KNVB en coacht de scheidsrechters van het Nederlands betaald voetbal. Hij gaf mijn collega’s en mij een leerzame workshop: Werken aan zelfvertrouwen. Wist jij bijvoorbeeld dat scheidsrechters elke maand met elkaar videobeelden van gespeelde voetbalwedstrijden terugkijken en bespreken?

Fluiten op een lager niveau

In gedachten trok ik tijdens de workshop de vergelijking tussen scheidsrechters en professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming. Net als scheidsrechters nemen professionals belangrijke en soms ingewikkelde beslissingen. Een scheidsrechter beslist - in samenwerking met zijn lijnrechters - of er bijvoorbeeld een penalty moet komen; een hulpverlener - samen met ouders en kinderen - welke hulp het beste past bij de vraag van het gezin. Een andere overeenkomst is dat veel mensen wat vinden van die beslissingenIk ben onder de indruk van hoe scheidsrechters reflecteren op hun werk en de ondersteuning die ze daarbij krijgen.

Hoe ga je daar mee om? Met die druk van buitenaf, maar vooral met die verantwoordelijkheid? Ik leerde van Dick dat scheidsrechters op een aantal manieren werken aan hun vakmanschap en hun zelfvertrouwen. Bijvoorbeeld: als een scheidsrechter een wedstrijd niet goed gefloten heeft en zich minder zeker voelt, kan hij een aantal wedstrijden fluiten op een lager niveau. Totdat hij weer klaar is voor een stap vooruit.

Reflectie en ondersteuning

Het meest onder de indruk ben ik echter van hoe scheidsrechters reflecteren op hun werk en de ondersteuning die ze daarbij krijgen. Het gaat om drie punten:

  • Bij vrijwel elke voetbalwedstrijd zitten er waarnemers op de tribune. Zij gaan direct na de wedstrijd in de kleedkamer al in gesprek met de scheidsrechter over de geleverde prestatie.
  • Maandelijks komen alle scheidsrechters en assistent-scheidsrechters van het betaald voetbal (zo’n negentig personen) samen. Zij kijken videobeelden terug, geven elkaar complimenten en stellen elkaar kritische vragen.

  • Als bijzonderheden in wedstrijden daar aanleiding toe geven, worden ze binnen een of twee dagen na de wedstrijd met de scheidsrechter geëvalueerd. Dick zegt hierover: 'De snelheid in de feedback is van belang vanwege de volgende wedstrijd, soms al drie dagen later, maar ook vanwege de 'feedback' die ze onvermijdelijk krijgen van spelers, trainers, publiek en media. Die is vaak niet erg genuanceerd en dan is het van belang om te weten wat de deskundigen ervan vinden. Dat sterkt hun positie en gevoel.'

Ik realiseer me dat de beslissingen in bijvoorbeeld de jeugdhulp en het onderwijs complexer zijn dan de vraag of een rode kaart wel of niet terecht was. Maar we kunnen wel degelijk leren van scheidsrechters. Door reflecteren te zien als een noodzaak om beter te worden, te groeien in je vakmanschap. En door het van elkaar als collega’s te vragen. De ondersteuning die scheidsrechters daarbij krijgen, verdienen professionals in de jeugdsector net zo. Dus vraag erom!

Hoe reflectief is jouw praktijk? Hoe leer jij van en met collega’s? Het dossier Professionalisering geeft daar bruikbare informatie over.

Over de auteur

Jolanda Spoelstra

Energieke pedagoog met ruime ervaring als procesbegeleider, adviseur en onderzoeker in de jeugdsector. In mijn werk vind ik interactieve en creatieve bijeenkomsten met jeugdprofessionals en samenwerkingspartners het leukst. Leren met en van elkaar en kennis verder ontwikkelen en gebruiken. Met als uiteindelijk doel dat kinderen en jongeren en hun ouders of andere opvoeders zo goed mogelijk geholpen worden als er vragen zijn bij het opgroeien en opvoeden.

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Functie(s): Adviseur
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: Jeugdzorg
Functie(s): Senior medewerker inhoud
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Directeur Effectiviteit en Vakmanschap
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: Jeugd-ggz
Functie(s): Adviseur
Organisatie: Nji
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Adviseur
Organisatie: William Schrikker Groep
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Gedragswetenschapper / psycholoog / (ortho)pedagoog
Organisatie: Gezin Centraal (www.gezincentraal.nl)
Sector / werkveld: Centrum voor jeugd en gezin, Gemeentelijke overheid, Jeugd-ggz, Jeugdzorg, Onderzoek en advies
HomeUpdatesWerkgroepenDeelnemersOver dit platformPrikbordBlogs3 vragen overKalenderPraktijkvoorbeeldenVraag & Antwoord