Blogs

Een smoelenboek en het nut van trainingen

422

‘Een smoelenboek. Dat gaan we doen!’ Dit was de conclusie van een team hulpverleners aan het eind van een training in oplossingsgericht werken met gezinnen. Het gaat hier om een team professionals van een verblijfsvoorziening voor pubers met ernstige problemen die een gezinsgerichte aanpak voorstaat. Het gaat dus om hulp aan pubers én hun ouders. En in de contacten met die ouders lijkt er steeds iets mis te gaan.

Verrassende uitkomst

Tijdens de training staat de oefening ‘voeren van een gezinsgesprek in de startfase’ op het programma. Bij de nabespreking mopperen een paar teamleden. Ze klagen dat ouders vaak vergeten wie wie is, welke functie iedereen heeft en waarom iemand al of niet aanwezig is bij een gesprek. Terwijl het ze bij de aanmelding nog zo duidelijk is uitgelegd. Hoogst vermoeiend.

Wanneer hebben cliënten aan den lijve ervaren dat jij je hebt ‘geprofessionaliseerd’?

De trainer besluit het team te helpen hier een oplossing voor te vinden. Een teamlid stelt voor om een smoelenboek te maken. Een smoelenboek als onderdeel van de informatievoorziening vooraf, zou ouders beter overzicht bieden. Het gedoe van het steeds moeten herhalen wie wie is, kan daarmee voorkomen worden, is de aanname. Het smoelenboek werd zo de verrassende uitkomst van een trainingsdag over oplossingsgericht werken.

Uitwerking op dagelijkse werk

Als je een ervaren hulpverlener bent, zal je het aantal trainingen en cursussen dat je ooit hebt gehad, vermoedelijk niet meer kunnen tellen. Er moet tenslotte ‘geprofessionaliseerd’ worden. De vraag is welke uitwerking die trainingen hebben gehad op de uitvoering van je dagelijks werk. Weet je van welke training je een meer bekwame hulpverlener geworden bent en waardoor dat kwam? En wanneer hebben cliënten nu aan den lijve ervaren dat jij je hebt ‘geprofessionaliseerd’?

Een effectieve training fungeert als startpunt van een methodische vernieuwing. Een training is zinvol als er een directe impact op je dagelijkse werk is vast te stellen. Dat lukt als de inhoud van de training nauw aansluit bij jouw dagelijkse professionele werkelijkheid. Verder hangt het succes van een training af van wat er na de training in de praktijk met de inhoud gebeurd.

Gevolg voor contact met cliënten

Bij dit voorbeeld is het zaak dat het team ook daadwerkelijk een smoelenboek gaat maken en het middel ook het doel dient waarvoor het is bedacht. Zo wordt inhoud van de training geïntegreerd in de werkwijze van de deelnemers. Als het goed is draagt dat vervolgens bij aan de kwaliteit van de hulp. En merken cliënten dat. Het is interessant om uit te zoeken wat zij over het nut van zo’n middel te zeggen hebben.

Hoe handig de oplossing van een smoelenboek ook is, het raakt niet het wezen van de hulp die dit team biedt. Het smoelenboek heeft gevolg voor de interactie tussen de professionals en de ouders. Als je klachten over ouders niet onderling bespreekt en samen zoekt naar oplossingen, heeft dat consequenties voor het contact en ook voor de intentie om betere service te verlenen. Constructieve interactie, een goede samenwerking, tussen professional en gezinnen, daar gaat het om. Pas dan vindt methodische vernieuwing plaats. Reden om het nut van het smoelenboek voor de samenwerking met de ouders én de jongeren geregeld te evalueren. En om elkaar als teamleden te blijven stimuleren en inspireren om de voorgenomen vernieuwde aanpak in de contacten met de cliënten te continueren en te verbeteren.

Over de auteur

Arjan Bolt

Als orthopedagoog, ontwikkelaar, trainer en coach, probeer ik, met mijn twee collega’s van Kenniscentrum Gezin Centraal, bij te dragen aan de ontwikkeling van effectieve gezinsgerichte jeugdhulp. Ik ben auteur van de SWP uitgaven ‘Het Gezin Centraal’, ‘Dit is mijn leven, vriend’ & ‘1Gezin1Plan’. Ik stel het vanzelfsprekend geachte graag ter discussie om uiteindelijk te belanden bij Steve de Shazer’s wijsheid: “It’s good to know what doesn’t work, but it’s really helpful to know what does.”  

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Functie(s): Redactie
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Adviseur
Organisatie: De Pannenboog
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Senior medewerker inhoud
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Adviseur
Organisatie: William Schrikker Groep
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Gedragswetenschapper / psycholoog / (ortho)pedagoog
Organisatie: Gezin Centraal (www.gezincentraal.nl)
Sector / werkveld: Centrum voor jeugd en gezin, Gemeentelijke overheid, Jeugd-ggz, Jeugdzorg, Onderzoek en advies
Functie(s): Beleidsmedewerker
Organisatie: Clientenbelang Amsterdam / Zorgbelang
Sector / werkveld: Cliëntorganisatie: belangenbehartiging en medezeggenschap
HomeWerkgroepenDeelnemersOver dit platformUpdatesPrikbordBlogs3 vragen overKalenderPraktijkvoorbeeldenVraag & Antwoord