Blogs

Reflecteren met een getallenlijn

Hoe-vragen: collega’s en ik krijgen ze regelmatig. Hoe kan ik met deze methodiek werken? Hoe kan ik op A en B reflecteren? Hoe weet ik of wij X en Y doen? Ik hou van hoe-vragen omdat het gaat om het toepasbaar maken van kennis in de dagelijkse praktijk. Praktische werkvormen kunnen daarbij helpen! Omdat ik positieve reacties krijg op werkvormen die wij in bijeenkomsten gebruiken deel ik hierbij graag een voorbeeld.

Collega’s en ik bezoeken maandelijks organisaties om professionals in jeugdhulp en jeugdbescherming te helpen bij hun vragen over het werken met richtlijnen. Je kunt je voorstellen: voldoende hoe-vragen hier. In een van die werkbezoeken werd de volgende vraag gesteld: hoe kan ik met mijn collega’s reflecteren op het werken met de Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over passende hulp? 
Je kunt natuurlijk om een tafel gaan zitten en elkaar vragen: hoe doe jij het? Dat is een begin. Maar een goede werkvorm helpt je verder! Dit is wat wij gedaan hebben en wat jij ook kunt proberen: een getallenlijn.

Waslijn en knijpers

Hang een waslijn of touw op in de ruimte waar je straks met je collega’s een bijeenkomst hebt. Aan de lijn hang je post-its met de cijfers 1 tot en met 10. En zie: je hebt een getallenlijn. Bedenk een aantal stellingen die je wilt bespreken. In het geval van de richtlijn kun je kernaanbevelingen uitkiezen. Voor de Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over passende hulp bijvoorbeeld: ‘Wij maken gebruik van gevalideerde instrumenten’ en ‘Wij bespreken met ouders de voor- en nadelen van behandelmogelijkheden’. Elke aanbevelingen print je op een stuk papier of karton.

De getallenlijn

Nodig iedereen uit bij de getallenlijn te gaan staan. Vraag de aanwezigen welk rapportcijfer ze zichzelf of als team geven voor de uitvoering van de eerste aanbeveling. Een 1 is: we werken helemaal niet volgens deze aanbeveling. Een 10 is: we werken helemaal volgens deze aanbeveling. Laat één persoon met een paperclip of wasknijper de aanbeveling ophangen en vraag om een toelichting. Stel vragen als: waarom is het al een 6? En vervolgens: wat vinden de anderen? En waar willen jullie naartoe? Overigens kun je ook zonder papier werken en aan de aanwezigen vragen bij een cijfer te gaan staan (schaalwandelen).

Stilstaan

Zo kwam een team uit het midden van het land er bijvoorbeeld achter dat de intentie om met vragenlijsten (‘gevalideerde instrumenten’) te werken er is, maar dat het in de praktijk vaak nog niet luktWees niet te streng. Het gaat niet om het cijfer zelf, maar om erachter te komen waar je staat. Cijfer: een 4. Om daar een 8 van te maken, werden in het overleg de volgende zaken besproken: er is meer kennis nodig over het nut van vragenlijsten, professionals willen oefenen of een training volgen en het is belangrijk om afspraken te maken over wanneer je welke vragenlijst inzet. Door de aanbevelingen van een richtlijn op deze manier te bespreken sta je even stil bij de vraag of je écht met een richtlijn werkt.

Verhaal achter de cijfers

Je kunt deze werkvorm ook gebruiken bij andere vragen. Bijvoorbeeld bij het bespreken van doelen van je project. Natuurlijk geldt: wat voor de één een 8 is, is voor de ander een 6. En soms vinden mensen het moeilijk om een cijfer te geven. Wees niet te streng. Het gaat niet zozeer om het cijfer zelf, maar om erachter te komen waar je staat. Wat lukt en wat kan beter? Ik ben benieuwd of je hier mee aan de slag kunt! En of er een andere kwestie is waarvoor je een passende werkvorm zoekt? Laat het me weten, ik denk graag met je mee.

Over de auteur

Jolanda Spoelstra

Energieke adviseur en projectleider in de jeugdsector. Houdt van interactieve bijeenkomsten met professionals. Helpt anderen graag bij reflecteren en leren met behulp van leuke werkvormen. Gaat voor samen kennis verder ontwikkelen, verspreiden en (leren) gebruiken! Zodat kinderen veilig en met dromen kunnen opgroeien en gezinnen de ondersteuning krijgen die nodig is.

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Functie(s): Adviseur
Organisatie: Jeugdhulp Advies & Ontwikkeling
Sector / werkveld: Onderzoek en advies
Functie(s): Adviseur
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: Gemeentelijke overheid, Rijksoverheid, Jeugdzorg, Onderzoek en advies
Functie(s): Adviseur
Organisatie: Nederlands Jeugdinstituut
Sector / werkveld: Jeugdzorg
Functie(s): Programmamanager
Organisatie: NJR
Sector / werkveld: (onbekend)
Functie(s): Onderzoeker / wetenschappelijk medewerker
Organisatie: NJi
Sector / werkveld: Onderzoek en advies
Functie(s): Adviseur
Organisatie: William Schrikker Groep
Sector / werkveld: (onbekend)
HomeUpdatesWerkgroepenDeelnemersOver dit platformPrikbordBlogs3 vragen overKalenderPraktijkvoorbeeldenVraag & Antwoord