SAM - Amsterdam

Digitaal platform voor opvoed- en opgroeivragen

Samenvatting

Sam is een laagdrempelig, digitaal platform waar ouders, verzorgers of jongeren uit Amsterdam terecht kunnen met opgroei- en opvoedvragen. Jongeren kunnen eenvoudig een afspraak maken met een van de circa veertig hulpverleners; een Sam. Onder de hulpverleners zijn psychologen, pedagogen, jeugdartsen, onderwijsspecialisten, opvoedadviseurs en jeugdverpleegkundigen van 12 verschillende organisaties. Sam neemt belemmeringen op het gebied van financiering en organisatorische zaken weg en zet de vraag van de ‘klant’ echt centraal.

Wat levert het op?

Sam wil betere matches tussen ouders, gezinnen of jongeren en hun hulpverlener bewerkstelligen, zodat hulp sneller kan starten, grotere kans van slagen heeft, oplossingen door klanten zelf gedragen worden en bespaard kan worden op verwijsmechanismen. De vooronderstelling is dat als cliënten zelf kunnen en mogen kiezen voor een hulpverlener en zelf de regie kunnen voeren over hun hulp dit ten goede komt aan de kwaliteit van hulp. Als gevolg daarvan verwachten zij dat de klanttevredenheid en effectiviteit van zorg toeneemt.

Hoe is de opzet?

Op het digitale platform Sam staan de profielen van de beschikbare hulpverleners, met hun foto, expertise, werkdagen en beoordeling door cliënten. Via zoekcriteria als specialisme, doelgroep en geslacht kunnen gebruikers een hulpverlener selecteren. Verwijzingen zijn niet meteen nodig. In de meeste gevallen is de hulp van Sam gratis. De hulp vindt online plaats, via WhatsApp, e-mail of Skype, maar indien nodig zijn afspraken thuis of op een andere locatie mogelijk.

De site biedt ook informatie over opvoeden, opgroeien en psychische problemen.

Wat werkt goed? Wat kan beter?

Succesfactoren;

  • Door de open samenwerking wordt integraal gewerkt
  • Klein potje geld om hulp te kunnen bieden daar waar de financieringen en structuren schuren
  • Laagdrempelige hulp
  • Transparante zorg; klant beoordeelt de zorg en de hulpverlener.

Wat kost het?

De aangesloten organisaties zetten zelf in elk geval vijftien uur aan hulp in vanuit hun eigen budget. De gemeente Amsterdam heeft een klein budget beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van de website en is van plan een transformatiepot in te zetten. De kosten voor de uitrol, gebruik en beheer van Sam was in het eerste jaar € 60.000,-, het tweede jaar is dit € 30.000,- en na twee jaar zijn de kosten per jaar € 15.000.

Meer weten over dit project?

Projectwebsite: www.sam-amsterdam.nl/

Vragen?

Heb je een vraag of opmerking, of wil je een ervaring delen?
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
HomeThema'sWerkgroepenDeelnemersOver dit platformUpdatesPrikbordBlogs3 vragen overKalenderPraktijkvoorbeeldenVraag & Antwoord